Sunday, March 5, 2017

Elena Cheah









_ TEACHING DATES
   July 31 - August 7, 2017
_ TEACHING LANGUAGES
   English, German




Elena Cheah, American cellist, studied at The Juilliard School and at the Hochschule für Musik „Hanns Eisler“ with Boris Pergamenschikow. As a chamber musician, she has appeared at the Aspen and Ravinia Music Festival in the United States as well as numerous renowned European festivals such as the Schleswig-Holstein Music Festival, the Rheingau Music Festival, and the Zagreb International Chamber Music Festival; in Australia she has toured with the Streeton Trio under the auspices of the agency Musica Viva. Since 2014 she has also been a member of the Hegel Quartet.

Her chamber music partners have included members of the New York Philharmonic, the Berlin Philharmonic, the Chamber Music Society of Lincoln Center and the Metropolitan Opera Orchestra.
In 2001 she was appointed principal cellist of the Orchestra of the Deutsche Oper Berlin under music director Christian Thielemann. Three years later she left this position to pursue less conventional musical interests including her brother’s instrumental rock band, Cheah. During this time she co-founded Trio Grand Cru, a piano trio with a touch of cabaret and a repertoire of film music, jazz and tango. The trio performed at such venues as the Laeiszhalle Hamburg, Philharmonie Berlin, the Bar jeder Vernunft in Berlin and the Köstritzer Zeltfestival in Weimar. During the 2005/2006 and 2010/2011 seasons, she returned to conventionality, serving as principal cellist of the Staatskapelle Berlin under Daniel Barenboim.

As guest principal cellist, Elena has performed and toured with the Concertgebouworkest, the Mahler Chamber Orchestra, Camerata Bern, the Tonhalle Orchestra Zürich and the Bach Collegium Stuttgart. Tours with these ensembles and the Staatskapelle Berlin have taken her all over Europe and to Japan, Korea, Mexico, and the United States.

From 2006 to 2013, Elena was professor of cello at the Academia de Estudios Orquestales de la Fundacion Barenboim-Said in Seville, Spain. From 2010 to 2012, she taught at the Hochschule für Musik und darstellende Kunst Stuttgart, and in April 2014 she was appointed professor of cello at the Hochschule für Musik Freiburg.
Her recent performances as a soloist have included concerts with the Konzerthausorchester Berlin, the Orquesta Sinfonica de Burgos and the Sinfonietta92 Berlin. She has been a coach and guest professor with the Young Euro Classic Festival, the West-Eastern Divan Orchestra, the Orquesta Joven de Andalucia, the Orquesta Nacional Juvenil de Guatemala, Aldeburgh Music and Danish Strings.

As a writer and editor, Elena assisted Daniel Barenboim with his book Everything is Connected (Verso, 2008). Her own book An Orchestra Beyond Borders: Voices of the West-Eastern Divan Orchestra (Verso, 2009), based on her experiences as member and mentor of the Arab-Israeli youth orchestra, followed a year later. She occasionally writes articles on music-related topics, most recently for the German tablet magazine van, and writes a blog. During semester breaks and when not playing concerts, she also finds time to work on a novel, which may even be finished before this decade ends.




Elena Cheah, amerikanische Cellistin, studierte an der Juilliard School und an der Hochschule für Musik „Hanns Eisler“ bei Boris Pergamenschikow. Ihre kammermusikalische Tätigkeit führte Elena schon zu den Aspen, Ravinia und Bellingham Festivals in den Vereinigten Staaten, zu mehreren renommierten Festivals in Europa wie z.B. dem Schleswig-Holstein Musik Festival, dem Rheingau Musik Festival, dem Zagreb International Chamber Music Festival und nach Australien zu Tourneen bei der Agentur Musica Viva. Seit 2014 ist sie Mitglied des Hegel-Quartetts.

Kammermusik spielte sie unter anderem mit Mitgliedern des New York Philharmonic Orchestras, der Lincoln Center Chamber Music Society, der Berliner Philharmoniker, und des Metropolitan Opera Orchestra. 2001 wurde sie Solocellistin des Orchesters der Deutschen Oper Berlin unter Christian Thielemann.

Drei Jahre später verließ sie diese Position, um sich weniger konventionellen musikalischen Interessen zu widmen, wie z.B. der instrumentalischen Rockband ihres Bruders, Cheah, und dem Trio Grand Cru (2003-2010), ein Klaviertrio mit einem Hauch Kleinkunst und einem Repertoire bestehend aus klassischer Filmmusik, Jazz- und Tangomusik. Auftritte gab es unter anderem in der Hamburger Laeiszhalle, der Berliner Philharmonie, der Bar jeder Vernunft in Berlin sowie beim Köstritzer Zeltfestival in Weimar. 2005-2006 und 2010-2011 spielte sie wieder konventionell als Solocellistin der Staatskapelle Berlin unter Daniel Barenboim.

Als gastierende Solocellistin ist sie bei mehreren renommierten Ensembles weltweit aufgetreten, unter anderem das Concertgebouworkest, das Mahler Chamber Orchestra, die Camerata Bern, das Orchester der Tonhalle Zürich, das SWR Symphonieorchester Baden-Baden und Freiburg und das Bach Collegium Stuttgart.
Von 2006 bis 2013 war Elena Professorin für Cello an der Akademie für Orchesterstudien der Barenboim-Said Stiftung in Sevilla, Spanien. In den Jahren 2010 bis 2012 unterrichtete sie auch an der Hochschule für Musik und darstellende Kunst Stuttgart, seit 2014 ist sie Professorin für Violoncello an der Hochschule für Musik Freiburg.

Sie konzertierte als Solistin zuletzt mit dem Konzerthausorchester Berlin, dem Orquesta Sinfonica de Burgos und der Sinfonietta92 Berlin. Sie war Dozentin und Gastlehrerin bei diversen Jugendorchestern und Festivals, unter anderem beim Young Euro Classic Festival, beim West-Eastern Divan Orchestra, beim Orquesta Nacional Juvenil de Guatemala, bei Aldeburgh Music und bei Danish Strings.

Als Schriftstellerin assistierte sie Daniel Barenboim 2007 beim Schreiben seines aktuellen Buchs, Klang ist Leben (Siedler Verlag, August 2008). 2009 erschien ihr eigenes Buch Die Kraft der Musik: Das West-Eastern Divan Orchestra (Edition Heidenreich/Bertelsmann Verlag, 2009, auch auf englisch und italienisch erhältlich), basierend auf ihrer Erfahrungen als Mitglied und Dozentin des arabisch-israelischen Jugendorchesters. Sie schreibt gelegentlich Artikel über musikalische Themen, wie zuletzt im Tablet-Magazin van und auch einen Blog. In den Semesterferien und konzertfreien Zeiten arbeitet sie auch an einem Roman, der vielleicht noch in diesem Jahrzehnt fertig wird.











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